home button

. Zeven Ingrediënten voor een Ontspannen Leven

 
 
 

Er is een plek, in ieder van ons, ook in jou, waar het rustig en ontspannen is.
Waar je ruimte en vertrouwen voelt en waar je altijd welkom bent.

 

Op deze plek is het fijn om te zijn. Je hoeft er niets en je kunt er heerlijk mijmeren. Op deze plek kun je ook contact maken met je diepste wensen en er stroomt een creatieve energie die het beste in jou naar boven haalt.

 

Je hoeft nergens naartoe om deze plek te vinden. Je hoeft niet op reis en je hoeft geen toegangsbewijs te kopen om erin te kunnen.

Deze plek is er altijd. Je draagt hem altijd met je mee.

 

Toch zijn er soms perioden in je leven – en die kunnen best lang duren – dat je de weg naar deze plek niet meer kunt vinden. Alsof je de routebeschrijving kwijt bent en de juiste afslag steeds maar voorbij rijdt.

 

Dan liggen er allerlei obstakels in de weg, bijvoorbeeld in de vorm van lange to-do-lijsten, dingen die ‘moeten’ en dingen die ‘eerst aan de beurt zijn’. Of je hebt een voortdurende onderhuidse spanning bij je, die je maar niet kwijtraakt en die je opjaagt.

 

Zo kunnen de dagen zich aaneen rijgen en kom je aan het einde van de dag steeds opnieuw tot de conclusie ‘dat het weer niet gelukt is’ om iets voor jezelf te doen en even tot rust te komen. Wat dan weer nieuwe frustratie, stress of spanning geeft.

 

Dan kom je in een opbouw van onrust en stress terecht, terwijl je juist zoveel behoefte hebt aan rust.

 

Ergens diep van binnen weet je heus wel dat je rust nodig hebt. En wat zou het fijn zijn als die innerlijke rust er door de dag heen gewoon is. Als een soort gegeven, een vanzelfsprekendheid.

 

Ik geef je 3 tips waarmee je de weg naar jouw innerlijke ontspannen plek terug kunt gaan vinden. Want het contact met je eigen innerlijke rust en ruimte is volgens mij de basis voor een gezond leven.

  1. Kijk je onrust en stress in de ogen.
    Een belangrijke stap naar meer innerlijke rust is het aandacht schenken aan de onrust die je nu ervaart. Zolang je die probeert te negeren of weg te duwen, komt ze steeds opnieuw tevoorschijn.

  2. Trap niet in de valkuil: ‘Als…, dan krijg ik meer rust’.
    Als er eerst dingen gedaan moeten worden of aan bepaalde voorwaarden voldaan, dan ben je met je aandacht in de toekomst. Dan werp je juist een drempel op waar je overheen moet om innerlijke rust te vinden. Het creëren van meer rust begint in het hier en nu.

  3. Geef jezelf de gelegenheid om ermee te oefenen.
    Als je al langere tijd geen rust hebt ervaren, dan is het een oefenweg om het opnieuw in je dagelijks leven te integreren. Gun jezelf daarom tijd om te oefenen en wees niet te streng voor jezelf.

 

Als ik terugkijk voor mijzelf, dan zie ik dat ik verschillende oefenrondes gehad heb, die als thema hadden, dat ik op zoek was naar innerlijke rust. Ik heb onder andere boeken gelezen en geoefend met de tips daaruit, cursussen en trainingen gevolgd en ik ben bij mijzelf te rade gegaan.

 

Het resultaat daarvan is dat ik inmiddels weet wat voor mij werkt en ook wat niet voor mij werkt.

 

Bovendien leer ik nog iedere dag ;-), want onrust en spanning is niet iets dat je voor altijd kunt uitbannen – en dat hoeft ook niet - maar waar je wel op een gezonde manier mee kunt leren omgaan.

 

Als jij niet meer weet hoe je rust en ontspanning kunt vinden en steeds maar weer terecht komt in de hectiek van alledag, doe dan mee met de workshop die ik op 26 augustus a.s. geef: 3 Stappen naar Innerlijke Rust.

Klik hier om alles over de workshop te lezen.

 

 


Elke twee weken inspirerende artikelen rechtstreeks in je inbox?

Schrijf je hieronder in voor het gratis eZine VitaliteitsTips

Gesloten voor nieuwe berichten